ZHP

Nowy SIM


Karty prób i inne materiały z nowego Systemu Instrumentów Metodycznych (SIM)



PRÓBA NA KRZYŻ



Próbę na krzyż można rozpocząć zaraz po przybyciu do drużyny. Formalnie otwiera się ją rozkazem, ale zadania zrealizowane wcześniej również się zaliczają. Po zakończeniu realizacji próby, zostaje się dopuszczonym do złożenia Przyrzeczenia Harcerskiego.

Materiały: Karta próby harcerskiej w formie książeczki (jednocześnie ściąga pomocna w nauce) – KLIK

Za zrealizowanie próby na krzyż przyznaje się 50 Punktów Sławy.

NARAMIENNIK STARSZOHARCERSKI



Naramiennik starszoharcerski zaczyna się zdobywać zaraz po przybyciu do drużyny. Można go realizować jednocześnie z próbą na krzyż – przyznawany będzie jednak dopiero po złożeniu Przyrzeczenia. Otwarcie próby starszoharcerskiej ogłasza się w rozkazie, ale zadania zrealizowane wcześniej również się zaliczają.

Materiały: Próba starszoharcerska – KLIK

Za zdobycie naramiennika starszoharcerskiego przyznaje się 25 Punktów Sławy, jest to także jeden z warunków bycia przyjętym do Kręgu Lilijki.

STOPNIE



UWAGA: jeśli ktoś nie zdobył stopnia wywiadowcy/tropicielki, zaczyna próbę na odkrywcę/pionierkę, poszerzoną w porozumieniu z kadrą o najważniejsze wymagania z poprzednich stopni.

Chęć realizacji próby na stopień zgłaszamy kadrze, z którą uzupełniamy ją o odpowiednie dla nas wyzwania, a także ewentualne wymagania z niezdobytych, wcześniejszych stopni oraz o zadania związane ze środowiskiem harcerskiego działania. Próba otwierana jest rozkazem, ale mogą zaliczyć się nam zadania, sprawności i tropy, które zdobyło się wcześniej (warunek: jedna sprawność / trop może zaliczyć się tylko do jednego stopnia). Jako sprawności zaliczane będą wszystkie sprawności trzy- oraz czterogwiazdkowe, a także niektóre sprawności dwugwiazdkowe (te, za które przyznawane będą Punkty Sławy, ponieważ odpowiadają trudnością sprawnościom dwugwiazdkowym ze starego SIM-u – w razie wątpliwości należy skonsultować się z kadrą). Na próby na stopnie w nowym SIM-ie nie będą zaliczane sprawności zdobyte w starym SIM-ie. Dwa lub trzy wyzwania na stopień ustala się w porozumieniu z kadrą. Zdobyć trzeba także dwa tropy wspólnie ze swoim zastępem – powinny być one z różnych kategorii tematycznych, a co najmniej jeden z nich musi zawierać w sobie element służby.

Zgodnie z nowym SIM-em, próbę na stopień można rozpocząć przed złożeniem Przyrzeczenia Harcerskiego, równocześnie ze zdobywaniem krzyża. Nie można jednak próby na stopień skończyć przed złożeniem Przyrzeczenia. Zdobycie określonych sprawności (niezależnie, czy w czasie próby, czy przed jej rozpoczęciem) automatycznie zalicza określone punkty próby na stopień. Jednak w przypadku odpowiadających im sprawności ze starego SIM-u (np. Lider zdrowia, Ratownik), należy każdy przypadek indywidualnie skonsultować z kadrą.

Za zdobycie stopnia przyznaje się 150 Punktów Sławy, jest to też jeden z warunków bycia przyjętym do wyższych Kręgów Wtajemniczenia.

SPRAWNOŚCI



FOLDER Z KARTAMI PRÓB – KLIK

SPIS WSZYSTKICH SPRAWNOŚCI WRAZ Z WYMAGANIAMI – KLIK

Zbiórka 21.10:
Sprawności można zdobywać po złożeniu Przyrzeczenia Harcerskiego. Sprawności wybiera się i zaczyna się zdobywać samodzielnie – nie otwiera się ich rozkazem. Zrealizowanie wymagań na sprawność może potwierdzić osoba najbardziej do tego kompetentna, także spoza harcerstwa (np. nauczyciel, instruktor danego sportu, rodzic – zależnie od sprawności). Można zdobywać sprawność o dowolnym poziomie trudności, z następującymi zastrzeżeniami:
  • powinno się wybrać poziom trudności odpowiedni do własnych umiejętności w danej dziedzinie
  • nie można zdobyć sprawności niższego poziomu po zdobyciu w tej samej dziedzinie sprawności wyższego poziomu (czyli np. nie można zdobywać sprawności dwugwiazdkowej po zdobyciu sprawności trzygwiazdkowej – ale odwrotnie jak najbardziej tak)
  • za sprawności jednogwiazdkowe i większość dwugwiazdkowych nie przyznaje się Punktów Sławy i nie liczą się one do realizacji prób na stopnie starszoharcerskie
  • osoba, która zdobyła już sprawność o identycznych lub bardzo podobnych wymaganiach w starym SIM-ie, nie powinna zdobywać jej ponownie w nowym SIM-ie – zamiast tego, warto się zainteresować sprawnością o wyższym stopniu trudności; wyjątki od tej reguły (np. połowa wymagań zgadza się ze starym SIM-em, a połowa jest zupełnie nowa, lub wymagania trochę się różnią, a jest to już najwyższy stopień trudności) należy indywidualnie konsultować z kadrą


Za zdobycie sprawności zdobywa się od 0 do 25 Punktów Sławy, zależnie od ich poziomu trudności. Zdobycie przynajmniej jednej sprawności czterogwiazdkowej jest jednym z warunków bycia przyjętym do Kręgu Pagonów, a przynajmniej dwóch – do Kręgu Plakietki.

Dla porównania poziomów trudności – książeczkę ze sprawnościami ze starego SIM-u można znaleźć tutaj (KLIK).

TROPY



Tropy zdobywamy w zastępach. Każda osoba powinna mieć wyznaczone zadanie, za które jest odpowiedzialna. Można korzystać z gotowych propozycji zamieszczonych niżej, można też wymyślić własny trop, o ile będzie się wpasowywał w jedną z kategorii:
  • Odkrywanie (nauka, edukacja, poznawanie świata samemu lub pomaganie w tym innym)
  • Braterstwo (relacje międzyludzkie)
  • Zaradność (praktyczne umiejętności życiowe, przedsiębiorczość, oszczędzanie, akcje zarobkowe)
  • Inicjatywa (kampanie społeczne, docieranie do ludzi potrzebujących i pomoc im)
  • Ojczyzna (historia i kultura – Polski, lokalna, harcerstwa)
  • Człowiek (zdrowie fizyczne i psychiczne, sport, zdrowe żywienie)
  • Natura (przyroda, ekologia, opieka na zwierzętami i roślinami)

Trop może zawierać w sobie element służby (wychodzimy na zewnątrz naszego zastępu, robimy coś dla kogoś), ale nie musi (możemy też robić coś ciekawego sami dla siebie). Przy próbach na stopnie w nowym SIM-ie wymaga się, by jeden z dwóch tropów realizowanych na próbę łączył się ze służbą. Po rozpisaniu tropu (etap pierwszy – określenie celu i podział zadań) należy zgłosić się z nim do kadry, która w razie potrzeby zaproponuje poprawki oraz da zielone światło do rozpoczęcia drugiego etapu, czyli realizacji zadań. W ramach trzeciego etapu, zastęp najpierw podsumowuje pracę we własnym gronie, a następnie przedstawia dokumentację i swoje wnioski na forum drużyny (lub Rady Drużyny). O przyznaniu tropu decyduje Rada Drużyny (kadra oraz zastępowi), decyzję ogłasza się w rozkazie.

Uwaga: Tropy można zdobywać jeszcze przed złożeniem Przyrzeczenia Harcerskiego.

Materiały:
Za zrealizowanie tropu przyznaje się 25 Punktów Sławy.

WYZWANIA



Wyzwania zdobywa się indywidualnie, bez ściśle określonej karty próby, po złożeniu Przyrzeczenia Harcerskiego. Ich treść ustala się z kadrą przed rozpoczęciem ich realizacji (której jednak nie ogłasza się w rozkazie). Wyzwanie to pojedyncze zadanie z dziedziny pracy nad własnym charakterem – powinno być związane ze sferą emocjonalną i duchową i polegać na przezwyciężeniu jakiejś słabości lub staniu się jeszcze lepszym w jakiejś dziedzinie. Może być powiązane z jednym lub wieloma punktami Prawa Harcerskiego. Powinno również mieć ściśle określone warunki zakończenia (być mierzalne i terminowe). Pozytywne zrealizowanie wyzwania ogłasza się w rozkazie. Na każdą próbę na stopień należy zrealizować dwa lub trzy wyzwania.

Uwaga: Wyzwanie powinno być wyzwaniem konkretnie dla nas – nie musi być trudne dla kogoś innego, ważne, że dla nas będzie rozwijające.

Materiały: przykładowe wyzwania (KLIK)

Za zrealizowanie wyzwania przyznaje się 10 Punktów Sławy.